Juttu perustuu DigiErko- koulutuksen osiono Do it yourself, make-kulttuuri, robotiikka ja ohjelmointi. Ennakkotehtävissä on tarkoitus tutustua muutamaan 3D mallinnukseen sopivaan ohjelmaan ja pohtia niiden käyttöä opetuksessa.

Tehtävä 1. Tutustuin ohjelmaan nimeltä SketchUp Pro 2016. Ohjelma valoikoitui testiin lähinnä monipuolisuuden, 32 bittisen version ja MUTU:n perusteella.


  • Ensimmäinen ikinä piirtämäni 3D malli. Siitä on ehkä joskus tulossa Arduinon piirille sopiva kotelo.


Tehtävä 2. Toisessa osiossa pitää miettiä, missä oppiaineissa voisin itse hyödyntää em. ohjelmaa ja miten?

  • Ainakin http://www.instructables.com/id/3D-Printed-Walking-Robot-Klann-Linkage/ -tyylisiä osia voisi tulostaa, kun valinnaisen ohjelmoinnin kurssi rakentelee esteitä väisteleviä autoja.
  • Thingiverse sivustolta löytyi joitain kivoja ideoita niin fysiikan kuin kemiankin opetukseen. Materiaali on tosin tehty jenkkien opsien mukaan, joten materiaalin muokkaamiseen kannattaa varata aikaa.


Tehtävä 3. Tutustu Instructables sivustoon ja Thingiverseen.

  • Ensimmäiseen olenkin jo tutustunut, kun suunnittelin pitäväni hiukan RAKETTI-tiedettä 7 - luokkalaisille. Katsotaan kevväämmällä tuleeko tuosta mitään. Materiaali on siis http://www.instructables.com/class/Rockets-Class/
  • Thingiverse on lähinnä kuvasto ja kirjasto erilaisten 3d esineistä ja niiden tulostamiseen tarvittavat tiedostot.


Kommentit